Selecteer een pagina

We kunnen nou niet zeggen dat de fietshelm het straatbeeld in ons land bepaalt. In diverse andere landen wordt beduidend vaker een helm opgezet en kent men wettelijke verplichtingen. Gezien het aantal ongelukken lijkt het vooral voor kinderen en ouderen raadzaam om voor hoofdbescherming te kiezen. Ook voor de groep die qua leeftijd daartussen ligt zal een helm de veiligheid verhogen. Zij zouden extra geprikkeld kunnen worden een helm te gaan dragen, want er zijn nu producten op de markt met aanvullende eigenschappen op het gebied van veiligheid.
Die extra veiligheidseigenschappen zitten vooral in zichtbaarheid in het verkeer en in handsfree bellen. Op de LIVALL Bling helm zijn leds aangebracht, voor verlichting en richting aangeven, en via een ingebouwde microfoon en speakers kan draadloos worden getelefoneerd. Verder worden tekstberichten omgezet naar spraak, kan naar muziek worden geluisterd en kunnen fietsers in een groep met elkaar communiceren. Een G-sensor zorgt er voor dat bij een val of botsing automatisch een melding gaat naar een noodnummer of een nummer van een bekende.
XL35InnovationFietshelm-1

“De leds achter op de helm gaan automatisch aan als de fietser remt”

De Coros LINX en de Sena X1 hebben vrijwel dezelfde eigenschappen, met uitzondering van de leds voor de diverse vormen van zichtbaarheid. Bij de Lumos gaat het juist weer alleen om die zichtbaarheid en gaan de leds achter op de helm automatisch aan als de fietser remt. Babaali maakt zowel helmen die genoemde functies van de smartphone ondersteunen, als helmen die genoemde zichtbaarheidseigenschappen hebben. De Airwheel C5 maakt handsfree bellen en muziek luisteren mogelijk, maar onderscheidt zich vooral door de voorop ingebouwde camera en opslagcapaciteit (een soort dashcam voor de fiets).
XL35InnovationFietshelm-2Variëteit aan nieuwe snufjes fietshelm
De Classon (verwacht in maart 2018) is speciaal in de zin dat deze helm richting aangegeven met de arm automatisch zichtbaar maakt via lampjes voor en achter op de helm. Ook hier is remmen te zien voor anderen via een lampje achterop de helm dat vanzelf gaat branden. Camera’s registreren auto’s in de omgeving – vooral belangrijk als ze in de ‘dode hoek’ van de fietser zitten – en geven dat aan met lichtjes in de helm net boven de wenkbrauwen. Dus niet alleen gezien worden, maar ook zelf zien. Navigatie kan eveneens via genoemde lichtjes. Ook deze helm biedt de mogelijkheid om videobeelden op te slaan.
Al met al kunnen we spreken van een mooie variëteit aan innovatieve producten voor fietsers. De prijzen liggen ruwweg tussen de 125 en 250 euro.

Nico Delleman is opgeleid als bewegingswetenschapper en gepromoveerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na zijn carrière bij TNO was hij in de periode 2006-2015 verantwoordelijk voor een nationaal innovatieprogramma bij InnoSportNL. Momenteel is hij actief voor Orange Sports Forum en zet, via de eigen onderneming Delta Sport Innovation, zijn kennis, ervaring en netwerk in om bedrijven, sportorganisaties, overheden en kennisinstellingen te ondersteunen bij het realiseren van innovatie en innovatieonderwijs op het gebied van sport en bewegen.
door: Nico Delleman
Voor meer informatie: 06-3465 8758 / nico@deltasportinnovation.nl